Acordul de împrumut de la Federația Rusă a fost aprobat de Parlament prin votul a 56 de deputați, în ședința din 23 aprilie. Aceasta după ce a fost dezbătut ore în șir, așa cum mai mulți deputați au considerat că ar conține riscuri pentru economia țării. 

În acest context, Dragoș Tudorache, raportul al Parlamentului UE pentru Republica Moldova s-a expus asupra acestui subiect.

”În calitatea mea de raportor al Parlamentului European pentru Republica Moldova, sunt conștient și sensibil la nevoia de finanțare pentru economia Moldovei și pentru bunăstarea moldovenilor. Dar banii pe care o țară alege să îi acceseze nu sunt fără culoare. Și nici modul sau condițiile în care astfel de fonduri sunt acordate nu sunt indiferente.

Pe aceste premise, sunt foarte preocupat de acordul de împrumut pe care Guvernul PSRM-PDM și președintele Dodon au considerat oportun să îl încheie cu Federația Rusă. Care sunt argumentele, politice și economice, pentru care Guvernul Republicii Moldova alege să ofere Moscovei un mecanism capabil să schimbe destinul unei întregi națiuni? Și de ce au fost ignorate opțiunile europene disponibile, fie în baza relației bilaterale privilegiate cu România sau alte state membre, fie în baza cadrului instituțional deja existent în Acordul de Asociere UE-Moldova și în Parteneriatul Estic?

Iată două întrebări simple la care cred că Guvernul de la Chișinău trebuie să răspundă, în primul rând în fața propriilor cetățeni.

Pentru o mai bună înțelegere a situației, este important să ne uităm și la trecutul apropiat. Aș reaminti că, în 2015 și în 2016, Guvernul României, din care făceam parte, a acordat Republicii Moldova un împrumut de 150 de milioane de euro, pentru care Chișinăul nu trebuia să își condiționeze viitorul așa cum o face prin acest împrumut cerut Moscovei. Tot ce cerea Guvernul României erau reforme și criterii de stabilitate și transparență, condiționalități care ajutau de manieră structurală societatea și buna guvernanță a Moldovei. Nu mai departe decât în septembrie anul trecut, s-a semnat la București un nou acord de finanțare de 100 de milioane de euro pentru interconectarea rețelelor de energie electrică. Din cele 100 de milioane, 40 sunt un grant investițional al Uniunii Europene.

Același lucru se poate spune și despre finanțările europene prevăzute în cadrul Parteneriatului Estic. La sfârșitul lui martie, UE a decis să aloce 140 de milioane de euro țărilor din Parteneriatul Estic din care face parte și Moldova pentru a compensa efectele pandemiei COVID-19. La această sumă se adaugă instrumentele financiare existente ale UE care însumează peste 700 de milioane de euro pentru țările Parteneriatului Estic și care vor fi destinate recuperării mediului economic, măsurilor investiționale sau sociale necesare ieșirii din actuala criză. Ce demersuri a făcut Guvernul de la Chișinău pentru a aduce banii europeni în Moldova? Iată o altă întrebare la care nu am văzut vreo explicație oficială la Chișinău.

Am spus-o mereu: eu cred în integrarea europeană a Moldovei. Europa nu pretinde niciunui partener o amanetare viciată a viitorului. Europa își dorește construirea unui viitor care să le dea moldovenilor modelul de viață, de economie și de politică pe care sunt convins că ei și-l doresc și pe care îl merită. Dar nu sunt deloc convins că întreaga clasă politică de la Chișinău își înțelege menirea în același fel.” a declarat raportorul UE.