Chiar și pe timp de pandemie moldovenii continuă să procure automobile. Astfel în primele 5 luni ale anului au fost procurate 10,2 mii autoturisme și parcul lor în Moldova a ajuns la 659 mii unități la finele lunii mai.

Însă în acest an tot mai puțini moldoveni au decis să-și asigure automobilele lor. În luna mai 2020 numărul de asigurări obligatorii auto RCA active a constituit doar 409,2 mii unități cu 22,8 mii mai puține decât anul trecut. Altfel spus în prezent avem 250 mii autoturisme ,care nu sunt asigurate și care nu au dreptul să circule pe drumurile publice.

Posesorii de autoturisme cunosc că revizia tehnică, asigurarea RCA și taxa rutieră sunt trei lucruri, care trebuie efectuate anual. Dacă nu ai asigurare, cu certitudine nu ai trecut nici revizia tehnică și nici taxa locală nu ai plătit.

Drept rezultat bugetele locale în acest an v-or rata cel puțin 520 milioane lei din taxele rutiere, care conform legii jumătate vine în bugetele primăriilor, iar altă jumătate merge în bugetele raioanelor. Din 2015, când taxa rutieră a devenit venit a bugetelor locale, până în prezent bugetele locale au ratat 2,6 miliarde lei. Tot în această perioadă autoritățile locale au primit din taxa rutieră 3,7 miliarde lei, cea ce însemnă că ratările reprezintă 70% din veniturile lor real acumulate.

Cu certitudine foarte multe autoturisme nici nu mai există în realitate, sau stau undeva sub gard, dar Guvernul nu are nici un plan real de soluționare a acestei probleme și ”posesorii” acestor automobile fantomă au datorii acumulate față de bugetele locale, pentru automobilele pe care ei și au uitat că le-au deținut cândva.

Autor: Veaceslav Ioniță

Vezi și: Cum au ajuns legile raiderilor să fie trecute în timp record prin guvern, comisii și adoptate în Parlament în prima lectură