Declarațiile Președintelui Republicii Moldova, Maia Sandu, după ședința Consiliului Suprem de Securitate din 30 martie 2021.

„Astăzi am avut ședința Consiliului Suprem de Securitate. Am avut planificate două subiecte pe agendă, dar am decis împreună să mai discutăm un subiect - asigurarea securității alimentare a statului.

Cu privire la acest ultim subiect, discutăm cu instituțiile statului de ceva timp despre riscurile care există în contextul secetei de anul trecut, riscurile la adresa securității alimentare, în special când este vorba despre grâu și produsele de panificație. Ne îngrijorăm de prețurile care cresc și ne îngrijorează, în mod special, situația cetățenilor cu venituri mici, care nu pot să-și permită să plătească mai mult, mai ales pentru produse de primă necesitate, cum sunt cele de panificație.

Am văzut cu toții în spațiul public mai multe discuții despre o anumită tranzacție efectuată de Agenția Rezerve Materiale în aceste săptămâni, atunci când din rezerva de stat au fost vândute grâne și aceste grâne ajung la export. Chiar dacă am discutat ca acest proces de reîmprospătare să fie folosit pentru a crește oferta de grâu aici, pe piața internă, și, respectiv, pentru a nu permite creșterea prețurilor. Pentru că lucrurile nu s-au întâmplat așa cum am discutat, pentru că anumite instituții ale statului în aceste săptămâni nu s-au ținut de cuvânt și nu și-au îndeplinit obligațiile, ci dimpotrivă, am recomandat Guvernului azi în cadrul CSS să se introducă o interdicție temporară la exportul grânelor.

Între timp, se va reface acest grup de lucru pentru a determina ce intervenții pot fi făcute în rezerva de stat, așa încât să putem ajuta și companiile producătoare de pâine, pentru a nu permite creșterea prețurilor la pâine, dar și crescătorii de animale, care au mare nevoie de furaje și care nu întotdeauna pot să și le asigure la prețuri normale. De asemenea, va fi făcută o anchetă a acestui proces prin care Agenția de Rezerve Materiale a decis să vândă o parte din grâul care urma să fie reînnoit, dar, din cate se vede, cu încălcarea legislației în vigoare și în detrimentul intereselor pieței interne ale Republicii Moldova.

Al doilea subiect discutat ține de contracararea contrabandei și traficului ilicit de droguri. Sunt două aspecte ale acestui fenomen - vânzarea și consumul pe teritoriul Republicii Moldova, dar și participarea R. Moldova ca segment de tranzit pentru traficul de droguri. Am discutat mai multe subiecte, am ascultat mai multe rapoarte. Nu există un raport suficient de cuprinzător pe care să poată să-l prezinte instituțiile statului. Nu există estimări realiste despre cât de mare este acest fenomen și, respectiv, din acest motiv, nu putem judeca cât de eficiente sunt eforturile instituțiilor din Republica Moldova pentru a combate acest fenomen.

Am indicat în cadrul discuțiilor despre necesitatea consolidării capacității tuturor instituțiilor publice care lucrează la combaterea contrabandei de droguri. Am discutat despre faptul că e nevoie să se lucreze în echipă, poate chiar să se instituționalizeze un grup de lucru în care să participe toate instituțiile statului și acest grup de lucru să se axeze pe combaterea contrabandei în general, căci știm că în Republica Moldova există și alte tipuri de contrabandă care înfloresc și din care se fac sume enorme de bani iliciți.

Am recomandat Guvernului:

- să consolideze controlul vamal și de frontierăprin dezvoltarea capacității de verificare a unităților de transport, tehnice și de investigații speciale în vederea identificării proactive a drogurilor;

- să examineze de comun cu Procuratura Generală, Serviciul Vamal, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Justiției oportunitatea creării unui grup de lucru interinstituțional specializat în lupta cu contrabanda de orice tip.

Am recomandat Procuraturii Generale să prezinte în adresa CSS, în comun cu celelalte instituții, studiianalitice cuprinzătoare privindinfracționalitatea organizată pe cazuri de contrabandă cu droguri și să avem o evaluare mai corectă a amplorii acestui fenomen, așa încât să putem să fim mai eficienți în combaterea acestuia. Au fost și alte recomandări pe care le-am făcut. Am auzit din partea Procuraturii Generale despre faptul că pe cazurile pe care s-a mers în instanța de judecată, cazuri serioase unde sunt implicate cantități mari de droguri și, respectiv, sume enorme de bani, în instanța de judecată se bate pasul pe loc. Nu este o noutate, dar este încă o dovadă că și atunci când se ajunge la anchetarea cazului se pun mari piedici în instanțele de judecată.

Al treilea subiect discutat azi la CSS ține de gestionarea defectuoasă și delapidarea patrimonului Republicii Moldovei pe teritoriul Ucrainei. Am văzut și în presă, se discută mult în societate în aceste zile despre mai multe bunuri care sunt sau au fost în proprietatea Republicii Moldova și care au fost preluate prin metode ilegale sau sunt în proces de a fi preluate. După discuțiile avute, am formulat mai multe recomandări către Guvern, către alte instituții ale statului:

- am cerut de la toate instituțiile care au în subordine obiecte pe teritoriul Ucrainei să vină cu o informație foarte detaliată despre situația acestor întreprinderi, despre starea financiară, despre problemele de ordin legal;

- am recomandat Guvernului să examineze oportunitatea angajării unei companii care să facă auditul financiar, juridic pentru fiecare obiect în parte și să stabilească strategia de negociere cu partea ucraineană pentru a rezolva problemele acolo unde există litigii;

- să examineze în regim prioritar situația cu privire la Consulatul Republicii Moldova la Odesa și sanatoriul „Moldova” din Truskaveț și să prezinte, în termen de până la 15 aprilie, în adresa CSS un raport despre acțiunile întreprinse;

Am venit cu recomandări și pentru Procuratura Generală, care ne-a informat că sunt deschise mai multe dosare penale pe aceste cazuri. Bineînțeles, așteptăm ca ancheta să se desfășoare cât mai repede și, evident, suntem foarte curioși care va fi soarta acestor dosare când ele ajung în instanța de judecată. Repet - foarte multe întrebări sunt la instanța de judecată și vom semnala aceste subiecte la Consiliul Superior al Magistraturii din partea Consiliului Suprem de Securitate.

Deciziile cu toate detaliile vor fi publicate.”

Dionisie Rusu