Mulți ani Aeroportul Internațional Chișinău a fost în proprietatea statului. Principalele porți aeriene ale țării aveau nevoie de renovare. În 2013, aerogara a fost transmisă în gestiunea companiei AVIA INVEST pe un termen de 49 de ani. După ce investitorul privat a făcut investiții colosale, autoritățile cer anularea contractului cu compania-concesionară. De ce oare?

Transmiterea în concesiune

Aeroportul din Chișinău a fost construit în anii ’70 și corespundea tuturor standardelor și cerințele din acea perioadă. Timpurile s-au schimbat, iar odată cu ele și cerințele. Până în 2013, timp de 20 de ani, statul a investit aproximativ 12 milioane de dolari în dezvoltarea aeroportului, fonduri care nu au fost în măsură să țină piept concurenței în regiune.

Aeroportul necesita o reconstrucție totală a pistei decolare-aterizare pentru a putea primi și deservi fără restricții toate tipurile de avioane, inclusiv aeronavele de mare capacitate. Era necesară și modernizarea sistemului pentru asigurarea securității zborurilor, dezvoltarea infrastructurii pentru comoditatea pasagerilor și multe altele. Statul se confrunta cu dificultăți financiare și nu era în stare să susțină la nivelul cuvenit porțile aeriene ale țării.

După câteva tentative nereușite de modernizare a infrastructurii din contul creditelor BERD, statul a luat decizia să transmită aeroportul în concesiune, care însemna să fie administrat un termen lung de către un investitor privat. În lume, peste 50% dintre aerogări sunt date în concesiune.

În noiembrie 2013, statul a transmis aeroportul în concesiune companiei AVIA INVEST. Condițiile contractului prevedeau că investitorul se angaja să investească pentru dezvoltarea aerogării 244,2 mil. de euro.

Compania AVIA INVEST și-a propus să realizeze un plan de anvergură pentru modernizarea aeroportului, pentru a asigura, în primul rând, transportările aeriene la cele mai înalte standarde de siguranță. De asemenea, investitorul și-a planificat să creeze condiții sporite de confort pentru pasageri.

Principalul scop al AVIA INVEST a fost promovarea Aeroportului Chișinău la nivel european și mondial, și transformarea lui într-un hub regional de transbordare, care, din contul fluxului de pasageri în tranzit, să sporească numărul de curse și pasageri. Hub-ul avia din Chișinău ar fi sporit atractivitatea investițională a Moldovei și ar fi contribuit la dezvoltarea businessului în țară.

Cel mai mare șantier din țară

După ce a fost transmis în concesiune, Aeroportul Chișinău s-a transformat în unul dintre cele mai mari șantiere din Moldova.

În primii trei ani a fost extins esențial și modernizat în totalitate terminalul de pasageri.

A fost dată în exploatare zona „Plecări”, care a fost extinsă cu peste 1000 de metri pătrați și a fost reconstruită în întregime.

De asemenea, a fost construit un nou segment al zonei „Sosiri”, care, cumulativ, a fost extinsă până la 3000 de metri pătrați. A fost extinsă zona „Ridicarea bagajelor” cu peste 800 de metri pătrați. În total, suprafața Terminalului de pasageri al Aeroportului Internațional Chișinău a fost extinsă de la 11000 până la peste 15000 de metri pătrați.

Concomitent cu extinderea și reconstrucția, au fost renovate în întregime rețelele și sistemele care asigură funcționalitatea eficientă a acestei zone. A fost majorat numărul de check-in-uri pentru pasageri, de puncte de control a pașapoartelor, de puncte de control de securitate la ieșirile pentru îmbarcare.

În 2015 a fost dată în exploatare o parcare cu patru nivele pentru 800 de locuri, amenajată cu ascensoare și sisteme de acces automatizat.

În 2017 a fost construită a doua pistă de decolare-aterizare cu o lungime de 2,5 km. Acest fapt a făcut ca aeroportul că activeze non-stop, să poată primi toate tipurile de aeronave fără limite și să deservească 21 de avioane pe oră. De asemenea, au fost reconstruite șase piste de decolare-aterizare și 60 de m.p. de parcări pentru avioane.

În 2019, AVIA INVEST a adaptat si stemul de iluminare la categoria a treia, superioară (CAT 3B), investind în modernizarea acesteia 6,5 mil. de euro. Conform standardelor Organizației Aviației Civile Internaționale, atribuirea CAT 3B permite aterizarea aeronavelor cu vizibilitate orizontală de 75 de metri și verticală - 15 metri. Astfel, siguranța zborului este asigurată chiar și în condiții meteorologice dificile.

Rezultate

Între 2013 și 2019, compania AVIA INVEST a investit în modernizarea Aeroportului suma de 92 mil. de euro.

În ultimii patru ani, fluxul de pasageri prin Aeroportul din Chișinău, practic, s-a dublat: de la 1,3 mln de persoane în 2013 până la 2,8 mln în 2018.

Numărul destinațiilor a crescut și a fost diversificat, iar managementul profesional, stabilit de AVIA INVEST, a creat un nivel sporit de confort și siguranță pentru pasagerii.

A crescut și nivelul de deservire și calitatea serviciilor, fapt confirmat de multiplele premii. În 2016 și în 2017, Asociația „Aeroport” a recunoscut Aeroportul din Chișinău ca fiind „Aerogara cu cea mai dinamică dezvoltare în țările CSI”. În 2018, Aeroportul din Chișinău a fost premiat cu „Best European Airport Award-2018” de Consiliul Internațional al Aeroporturilor.

În ultimii ani, Aeroportul Chișinău s-a transformat: el a devenit cartea de vizită și promotorul activ al Republicii Moldova ca destinație turistică.

Creșterea dinamică a traficului de pasageri a dictat pentru AVIA INVEST noi proiecte ambițioase. Investitorul a planificat să construiască un terminal uriaș ultramodern pentru o capacitate de până la 4,5 milioane de pasageri anual, să crească numărul de curse prin atragerea marilor companii avia.

Atacurile asupra investitorilor

Timp de opt ani, AVIA INVEST a transformat Aeroportul Chișinău dintr-o „valiză fără toartă”, așa cum autoritățile numeau aerogara, într-un obiectiv investițional atractiv. Evident că un asemenea „fruct râvnit” nu putea să fie trecut cu vederea.

Declarații cu tentă provocatoare referitor la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău erau făcute cu regularitate de către unii politicieni. Dar acum un an, presiunile asupra companiei AVIA INVEST s-au amplificat. În acest proces s-au implicat președintele, Parlamentul, Guvernul, ordine și indicații respective au primit organele de drept. La baza acestor atacuri stă ideea absurdă a unor încălcări care ar fi fost admise la încheierea acordului de concesiune. Trebuie de remarcat că după ce a fost efectuată expertiza financiară, economică și juridică relevantă, acordul de concesiune a fost semnat de Guvernul Republicii Moldova.

La recenta ședință a Consiliului Suprem de Securitate, președintele Moldovei, Igor Dodon a făcut mai multe declarații tari. El a recunoscut public că are un plan elaborat pentru „reîntoarcerea aeroportului în proprietatea statului”. Un astfel de obiectiv este fals, întrucât statul este singurul proprietar al aeroportului. Experții consideră că acțiunile președintelui se bazează pe anumite interese politice.

De asemenea, președintele a fixat și perioada în care compania AVIA INVEST va fi declarată falită, iar contractul – reziliat. El a declarat că acest lucru se va întâmpla în câteva săptămâni.

În acest fel, se realizează un atac orchestrat. Cu compania se discută indirect și amenințător. AVIA INVEST nu este invitată la dialog sau negocieri.

Deoarece compania este privată de posibilitatea de a soluționa litigiul într-un alt mod decât prin dialog calm și profesional, AVIA INVEST intenționează să apeleze la arbitrajul internațional pentru a demonstra că acțiunile Guvernului Republicii Moldova față de concesionar nu corespund condițiilor și obligațiilor din acordul de concesiune, convențiilor internaționale și dreptului internațional.

Eventualele consecințe financiare pentru intențiile autorităților Moldovei de a încălca obligațiile contractuale vor fi o povară grea pentru țară.

Vezi și: LIVE // Conferință de presă cu tema: „Atacul raider al lui Dodon asupra AVIA INVEST”

Carolin Minciuc