Echipate cu noul computer de zbor proiectat de Airbus, avioanele de pasageri pot decola, zbura pe rutele planificate, ateriza și gara la terminalul aeroportului fără intervenția unui pilot experimentat.

În timp ce la autoturisme, sistemele de condus autonom au apărut relativ târziu și evoluează rapid, funcția autopilot este de zeci de ani o dotare standard pentru avioanele de pasageri. Conform „tradiției”, piloții activează funcția autopilot la scurt timp după decolare și o dezactivează la apropierea de aeroportul-destinație, intervenind ori de câte ori se impun ajustări sau manevre de zbor mai complexe.

Avioanele Airbus super-tehnologizate nu mai au nevoie de piloți pentru a zbura

În realitate, pe noile modele de avioane sistemul autopilot este perfect capabil să acceseze și controleze mai toate comenzile de zbor, lipsind doar un computer echipat cu software suficient de puternic și pachetul de senzori pentru monitorizarea în detaliu a condițiilor ambiante. Și acest ultim pas tocmai a fost făcut de producătorul Airbus, fabricantul demonstrând cu teste comprehensive că un avion de pasageri poate efectua manevre complexe, fără ca acestea să fie introduse de pilot.


Producătorul european a anunțat finalizarea în luna iunie a etapei de testare pentru programul său de zbor autonom, realizând cu succes peste 500 zboruri autonome cu noul Airbus A350-1000 XWB. Fiecare zbor a inclus manevre de taxi pe pista aeroportului, decolare și aterizare, aeronava gestionând pe cont propriu fiecare etapă a zborului în timp ce piloții rămași în spatele manșei asistau fără să intervină.


Spre deosebire de sistemele autopilot convenționale, versiunea dezvoltată de Airbus complementează arsenalul obișnuit de senzori (viteză, altitudine, înclinație, proximitate, orientare, etc.) cu camere video exterioare, funcționând ca o pereche de ochi pentru computerul de zbor.

Prevăzut cu inteligență artificială și capacitatea de a procesa repere vizuale, sistemul poate identifica la sol repere precum terminalul aeroportului, limitele pistei de decolare și obstacole precum avioane sau alte obstacole care se află pe calea de rulare. Similar, avionul în zbor poate naviga pe baza precum un pilot experimentat, augmentând reperele vizuale cu informații obținute de la sisteme auxiliare de senzori, spre exemplu, încadrând avionul pentru o aterizare lină chiar și în condiții de vizibilitate zero.

Vezi și: OMS: Impactul pandemiei de coronavirus se va resimţi timp de decenii

Dionisie Rusu